Encyclopedia - أنسكلوبيديا 

  موسوعة تاريخ أقباط مصر - Coptic history

بقلم عزت اندراوس

حدث فى نهار رمضان ورمضان لم يعد كريماً

 إذا كنت تريد أن تطلع على المزيد أو أن تعد بحثا اذهب إلى صفحة الفهرس تفاصيل كاملة لباقى الموضوعات

أنقر هنا على دليل صفحات الفهارس فى الموقع http://www.coptichistory.org/new_page_1994.htm

Home
Up
إستشهاد فتحى مسعد غطاس
سجن 4سنوات لدفاعة عن نفسه
يمسك سيفاً أمام ك العذراء
المسلمين بدأوا بالتشاجر
أقباط يتهمون أمن الدولة بتعذيبهم
إستشهاد 11 قبطيا بقرية شارونة
إعتداء على مسيحيين بسمالوط
اختطاف ابنة مقاول كنيسة العمرانية
الإسنيلاء على أراضى أقباط بالأسكندرية
محافظ المنيا والأقباط
البلطجية المسلمين بقرية نزلة الرومان
إستشهاد سامي جمال بسوهاج
إطلاق نار بالأسلحة والتعدى
مقتل قبطى وجرح أثنين
إستشهاد سميرة متى أندراوس
إقامة الحد وقطع أذن فبطى
إعتدائات مختلفة على مسيحيين
يتظاهرون لأن المحافظ مسيحى
إستشهاد ميرولا ناصف عجيبي
قرية البدرمانة مركز‏ ‏ديرمواس‏ ‏بالمنيا‏
أرض الأقباط بكفر عسكر
التعليم والأقباط
الكلب نجس فيهددونه بالقتل
يحطمون كافتريا بأبو قرقاص البلد
مسيحيي صفط اللبن بـ بولاق الدكرور
إشاعة فتاة مسلموة وشاب قبطى
يعتدون على أقباط بندار الشرقية  
إستشهاد  جوزيف حلمي
الإعتداء على مراسلة سى تى فى
فرض حظر تجول
مسلم يسحل قبطى بحجازة
إختفاء كيرلس خلف ناجي
تلفيق تهمة
إختفاء رضا توفيق بالإسكندرية
إضطهادات متفرقة1
الزاوية الحمرا وتلفيق التهم
الجيش وقتل رامى فخرى
مسلمين يطردون أسرة مسيحية
شائعة وإعتداء على قبطيين
يستولون على أرض أقباط بأسوان
توقف أجراس الأحد بالجمهورية
قبطيين رفضا الأتاوة
إستشهاد أيمن سعد
مسلم يستولى على مدرسة
الحكم على قاتل لقبطى
قرية قلوصنا بسمالوط بالمنيا
مشاجرة الفشن
إستشهاد بيتر فايز فوزى قرية رومان
هجوم على منزل قبطى
حرق وتدمير أبراج الموبينيل
قرية بباوى سمالوط بالمنيا
إصابة قبطية بطلق نارى
إستشهاد أثنين بابو قرقاص
مقتل قبطى بقرية فرج الله
رمضان ليس كريماً
أحداث الطائفية بشبرا
فتنة طائفية بمدينة جرجا
مصرع قبطى
إستشهاد متياس عشم بشرق قنا
إستشهاد صبحي عبد المسيح
الدكتورة مريم عزمى
إستشهاد باسم يوسف فخرى
إستشهاد أيمن نبيل لبيب
إستشهاد أمجد جمال نان
يذبحون قبطيا بأبو قرقاص
يعتدون على أقباط بالبياضية ملوى
إستشهاد والدة "ناجى ارتين
إضطهادات مختلفة
شهداء ماسبيرو
إستشهاد الأقباط ذبحاً بأسيوط
Untitled 5658
Untitled 5659
Untitled 5660
Untitled 5661

تعليق من الموقع :  فيكتور إبراهيم فهمى ذهب للإستحمام مع أخيه أبراهام  فيما يلى مقال كتبه يلقى الضوء عما بحدث فى مصر من إهانة لبشرية البشر وإذلال لكرامة الإنسان والمقال كتب بعنوان هذه البلاد لم تعد بلادى .. وأنا اقول لكاتب المقال هذه البلاد بلدك أنت وأنت من سكان مصر الأصلييين والمسلم الذى ضربك  قد يكون مصريا أسما ولكنه مستعمر وغازى فكراً إن شريعة الإسلام وفكرة ما زالت تسيطر عليهم ويستخدمونها  مع الأقباط حتى الآن إنهم بهذا الفكر لا يشعرون بإنتمائهم لمصر ويعتقدون انهم الغزاة

******************************************

حدث فى نهار رمضان .. بلال فضل يروى مأساه حدثت لأقباط فى الأسكندرية على يد متطرفين
جورنال 19 - 08 - 2011 بلال فضل يكتب :حدث فى نهار رمضان
أرسل إليّ المهندس مينا وجدى تفاصيل واقعة حدثت الجمعة الماضية بشاطئ النخيل فى مدينة الإسكندرية، تم الإعتداء فيها على شابين مصريين مسيحيين كتب أحدهما بمرارة شديدة ماتعرضا له على الفيس بوك، قمت بإعادة الصياغة لكى يكون ماكتبه قابلا للنشر، وقررت حجب إسميهما لأننى لم أستأذنهما مباشرة فى النشر، متمنيا أن يتم التحقيق فى هذه الواقعة التى أتمنى أن نتأمل فى دلالاتها أكثر من إستغراقنا فى تفاصيلها.
« فى يوم الجمعة الموافق 12 اغسطس 2011 وفى تمام الرابعة مساء توجهت أنا وأخى لقضاء نصف ساعة فى بحر شاطىء النخيل طمعا فى شىء من الإسترخاء للتغلب على عناء العمل المستمر، ذهبنا إلى الشاطئ حفاة ولم نكن نحمل معنا أيا من وسائل الاتصال، المعروف أن شاطىء النخيل من الشواطىء الخطيرة لذلك به حواجز أمواج لتهدئة خطورة الأمواج. المعروف أيضا أن أغلب من ينزل البحر فى شواطىء الاسكندرية قبل الإفطار هم من المسيحيين. نزلنا الماء ووقفنا وراء حاجز الامواج فى منطقة آمنة جدا لا يتعدى الماء فيها إرتفاع المتر والأمواج لا تصلنا لان الحاجز يمنعها. غواصو الشاطىء صفروا لنا لنخرج ولا أرى سببا لذلك سوى أن رمضان كريم وأكيد عاوزين يروحوا بدرى علشان الافطار. أشرنا لهم أننا بأمان وسنخرج خلال خمس دقائق. نزل لنا واحد منهم شديد الضخامة وهو يحمل عصا شمسية ليخرجنا، بدأنا بالخروج لكنه أخذ يتحدث بأسلوب غير لائق، إعترضنا على أسلوبه فأخرج لنا مطواة وبدأ يلوح بها ويسب بعصبية «يالا برا يا ولاد دين ال…» مطلقا وصلة من الشتائم المستمرة، كل هذا ونحن نخرج من البحر طالبين منه الهدوء، بدأ يحاول ضربنا بعصا الشمسية وبدأ ستة من زملائه يحاصروننا وفصلونا كل على حدة وبدأوا فى ضربنا متعمدين سب الدين لنا، كل هذا يحدث لمعيد فى كلية هندسة الإسكندرية مصاب فى حادث تفجير وقع فى بلده التى يحبها ولو كان قد حدث هذا لشخص غيره لكره بلاده ومافيها، ويحدث لأخيه المهندس فى شركة بترول، استمر ضربنا ونحن لا نفهم ماذا يحدث لنا، وبدلا من الإستجابة لصيحاتنا التى تطالب بالهدوء تم كسر عصا شمسية على رجلى المصابة من قبل فى حادث التفجير فأحدثت لى ورما كبيرا فى مكان الإصابة.
أصررنا على أن نأخذ حقنا خاصة أننا وجدنا شخصا من الموجودين تطوع للشهادة معنا، ذهبنا لجمعية شاطئ النخيل وقابلنا رئيس الأمن فيها وهو شخص يقولون أنه لواء جيش سابق، كان فى هذا الوقت يقف لمشاهدة محل طعام فى المدينة يتم تكسيره من قبل العرب الذين يحيطون بالمنطقة لأنهم حسب قولهم رأوا فيه شخصا يجاهر بإفطار رمضان، حكينا له القصة فطلب منا أن نعود له فى الغد لكى يأتى رئيس الغواصين ونقعد ونشوف إنتم عاوزين إيه، طلبنا إثبات الحالة فورا فقال لنا رمضان كريم، الراجل روح وهييجى بكره ولو مش عاجبكو عندكو النقطة بس مافيهاش حد أصلا، وبعدين هو فى حد فى البلد بيحميها دلوقتي؟، سبناه ووصلنا لتليفون مدير الشركة اللى بتتعاقد مع الغواصين، بعتلنا رئيس الغواصين علشان يعقد جلسة صلح عرفية، كنا فى هذا الوقت قد طلبنا اصحابنا ووصلوا لنا بمتعلقاتنا. ذهبنا معهم لنحفظ أشكال المعتدين لنبلغها فى المحضر. بعد الجلسة التى لم تسفر عن شيئ وعلى الساعة السادسة ذهبنا لمقر مستشفى المبرة بأكتوبر. قلنا لهم عاوزين نعمل تقرير طبى بالاصابات. قالولنا إستنوا حبة. وجدنا عندهم فى الطوارىء حالة غريق إسمه مينا لازال به النفس، ولا أحد يسعفه، لأن مافيش حد أصلا ورمضان كريم، وللأسف تركوه حتى مات دون اهتمام، لأن الإفطار فاضل له ربع ساعة، ولأنهم فاهمين رمضان غلط للأسف.
أثناء الإفطار قابلنا ممرضة قالت لنا إنتو عاوزين تعملوا إثبات حالة ليه لو فى حد ضربكم سامحوهم رمضان كريم، ذهبنا لنقطة الشرطة العسكرية مالقيناش فيها غير إتنين عساكر غلابة بيفطروا ومش عارفين أى حاجة ولا فاهمين المفروض نعمل إيه، قالوا لنا لازم تروحوا قسم شرطة العامرية، اتصل بنا مدير شركة الغواصين وقال لنا أن الشاهد بتاعنا خلاص بقى معاه دلوقتى وإننا لو رحنا القسم هنلبس قضية، يعنى نتضرب ونُدان كمان، وصلنا القسم فى العاشرة مساءً، ودخلنا لضابط المباحث، كان محترم جدا واحترمنا أكثر لما عرف إننا مهندسين، وبعتنا لحد فى الجمعية نروح له تانى يوم، وقال لنا لو عايزين تعملوا محضر أعمل لكم، على أساس إن حل المحضر حل غلط يعنى، قلنا له عاوزين نعمل محضر، طلعنا على الضابط النوبتشى، شاب ملازم أول كان محترم جدا معانا، طلب منا الذهاب إلى نقطة مستشفى العامرية وأن نبلغهم إن الباشا بيقولكم خلصوا الموضوع، روحنا النقطة، ووجدنا إن كل ماننزل فى الرتبة الإحترام بيقل والروتين والبطء بيزيد وبنتلقى نصايح من ناس إنك ماتدورش على حقك طالما إنت سليم وما اتسرقش منك حاجة. عملنا المحضر وهنتابعه، وهافضل لحد ما أسيب البلد دى أطالب بحقى إنى أعيش فيها، وهافضل أصلح فيها لحد ما أسيبها… أنا مش عارف ليه حصل كل ده عشان خمس دقائق قضيتها فى البحر.. ماحدش يقولى اللى عملوا كده مش مسلمين، لا دول مسلمين ولو هم فاهمين الدين غلط ودول الأغلبية يبقى ده عيب الأقلية اللى فاهمه لإنها سايباهم كده من غير ماتعرفهم الدين صح، إحنا اتضربنا واتشتمنا بكل غل علشان إحنا نازلين البحر فى حالنا فى نهار رمضان، كل سنة وإنتم طيبين، الجيش اللى ماسك البلد ليه سايب البلطجية يقطعوا فى الناس كده، للأسف البلد دى لا تقدر غير السلطة، العلم مالوش قيمة فيها، أنا مش حاجة مهمة فى البلد ولا عايز أبقى خلاص، أنا خسارة فى بلد بتموتنى، أنا هاستثمر علمى فى بلاد بتقدرنى، قد أخسر كثيرا لترك بلادى ولكننى لن أضحى بحياتى فى سبيل لا شىء..».
أرجوك، قبل أن تحكم على رسالة كهذه، خذ وقتا فى تأمل دلالاتها، ثم أصدر حكمك عليها. وكل سنة وأنت طيب.

المقالة ألأصلية
هذه بلاد لم تعد بلادى
المقال ده مش انا اللى كاتبه
ده كاتبه واحد اعرفه ، بعتبره احد اصدقائي مع انه اكبر من بـ 3 سنوات
صاحب المقال اسمه فيكتور ابراهيم ، معيد بقسم كمبيوتر هندسة اسكندرية ، كان مصاب فى انفجار كنيسة القديسين باسكندرية 1-1-2011
فيكتور كان واخد كذا شاظية بس اصعب مكان كان مصاب فيه هى رجليه

كتبها فيكتور إبراهيم فهمى 13-8-2011
الرابعة مساءا بتوقيت الاسكندرية منشأى و مدينتى المفضلة التى اهواها . فى شقة فى مدينة 6 أكتوبر توجهت انا و اخى أبراهام إبراهيم فهمى لقضاء نصف ساعة فى بحر شاطىء النخيل طمعا فى شىء من الاسترخاء للتغلب على عناء العمل المستمر..
توجهنا لا نحمل معنا اى من وسائل الرفاهية او اى من وسائل الاتصال حفاة لاننا نقصد فقط إلا ان نعوم قليلا لنعود و نرجع الاسكندرية لاستكمال حياتنا الطبيعية
المعروف ان شاطىء النخيل من الشواطىء السكندرية الخطيرة لذلك فهو به حواجز امواج لتهدئة خطورة الامواج.
المعروف أيضا ان من ينزل الماء فى شواطىء الاسكندرية قبل ساعة الافطار هم فقط من المسيحيين.
نزلنا الماء و وقفنا وراء حاجز الامواج فى منطقة امنة جداااا الماء لم تتعدى ارتفاع المتر و الامواج لا تصلنا لان الحاجز يمنعها.غواصوا الشاطىء صفروا لنا لنخرج و لا ارى سبب لذلك سوى ان رمضان كريم و عاوزين يروحوا بدرى علشان الافطار. اشارنا لهم اننا بأمان و سنخرج خلال خمس دقائق.
الاكشن جاى!!!!
نزل لنا واحد منهم (ملحوظة بس على الماشى هو واحد غواص من بتوع كمال الاجسام الناس اللى ملهاش اخر دى )و معه عصا شمسية ليخرجنا فأشار لنا بالخروج فبدأنا بالخروج. و بدأ يتحدث باسلوب غير لائق و لا اظن انه عمل ذلك إلا لان يجعلنا نعترض عليه. فقلنا له و نحن نخرج الاسلوب صعب. فإذا به يفاجنا انه يجمل فى يديه الاخرى مطواه و بدأ يتعصب و يسب و يلوح بالمطواة يلا برا يا ولاد دين ال... و وصله من الشتائم المستمرة . انا و اخى لا نفهم ما يحدث و مستمرون بالخروج و ورائنا ثور هائج بدأ يلوح بالمطواة و يضرب بعصا الشمسية يمينا و يسارا و اللى يصيب يصيب مش مشكلة و نحن نخرج و نصيح فيها إهدأ إهدأ. اثناء الخروج بدأ معاونيه محاصرتنا من الخارج و معهم عصى شماسى و فصلونا كل على حدا. 6 من البغال البشرية المحملة بالشوم و احدهم معه مطواه و يحاصرونا بالضرب و السباب و تعمد سب الدين و نحن على مشارف الرمال. كل هذا امام معيد فى كلية الهندسة جامعة الاسكندرية مصاب فى حادث تفجير فى بلد يحبها و لو حدث هذا لاى شخص لكره المكان و ما فيه. و معه اخيه مهندس ميكانيكا فى شركة بترول . تخيل الموقف و احكم. بدأنا فى الهرولة و نحن نصد دربات الشوم من كل جانب نُسب و نُلعن و لا نمتلك سوى ان نصيح اهدأوا و لا نفهم ماذا يحدث.!!!! زاد الضرب اشد لدرجة ان احدهم كسر عصا شمسية على رجلى المصابة فى الحادث مكان العملية السابقة. عصا الشمسية دى حاجة كدة قطرها 5 سم من الخشب المتين. احدثت ورم 5*5*5 سم3 مكان اصابه سابقة. و اشار لنا حامل المطواة هعد لحد 3 لو انت لسه على الرمال هغز المطواة فى .... مش هخليكم تعرفوا تقعودا تانى زى النسوان. و نحن لا نعرف حتى ان نأخد التيشرتات لنرحل.
انتهى فاصل الاكشن.
فاصل الروتين.

قابلنا ريسهم يحاول تهدأتنا لينهى الامر. فتركناه و ذهبنا و معنا واحد شاهد يدعى انه من الجيش. ذهبنا لجمعية شاطىء النخيل. و وجدنا رئيسها او رئيس الامن و يدعى عادل حسب ما بيقولوا لواء جيش !!!. واقف خارجا يشاهد احد محلات الطعام فى المدينة يٌكسر و يٌدمر من العرب .. ألا يكون هذا لان لديهم زبون يٌجهر بإفطار رمضان !!!! . نحكى له القصة يقولنا عدوا عليا بكرة نجيبلكم رئيس الغواصين و نقعد و نشوف انتم عاوزين ايه . نقوله طب جيبه دلوقتى يقولك رمضان كريم يا بيه . الراجل روح و هيجى بكرة و يقولك لو مش عاجبك عندك النقطة هنا مفيهاش حد اصلا!!!! و بعدين هو فى حد فى البلد بيحميها دلوقتى !!!!..
سبناه و وصلنا لمدير شركة الغواصين ده بالتليفون. بعتلنا رئيس الغواصين علشان يعقد جلسة صلح عرفيه !!!! كنا فى هذا الوقت قد طلبنا اصحابنا و وصلوا لنا بمتعلقاتنا. ذهبنا معهم لنحفظ اشكالهم لنبلغها فى المحضر. بعد الجلسة على الساعة السادسة ذهبنا لمقر مستشفى المبرة بأكتوبر . قلنا لهم عاوزين نعمل تقرير طبى بالاصابات. قالولنا استنوا حبه . فوجتنا عندهم فى الطوارىء بحالة غريق به النفس و لا احد يسعفه لا مفيش حد اصلا رمضان كريم . تركوا حتى مات دون اهتمام و كل ما يهمهم ان الساعة 6:30 و الافطار بعد ربع ساعة. رمضان كريم !!!! مات مينا لان رمضان فهمه الناس غلط لان المصريون هم فعلا قديسون و لكن عواهر.
http://www.facebook.com/note.php?note_id=375141077771
اثناء الافطار قابلتنا الممرضة و قالت لنا انتم عاوزين تعملوا اثبات حالة ليه فى حد ضربكم سامحوهم رمضان كريم. ذهبنا لنقطة الشرطة العسكرية مفيهاش غير 2 عساكر غلابة بيفطروا مش عارفين أى حاجة و لا فاهمين المفروض نعمل ايه.. بعد ما قطعنا الاسكندرية ذهابا و ايابا وصلنا اننا يجب ان نذهب لقسم شرطة العامرية .. قبل وصول القسم اتصل بنا مدير شركة الغواصين و اخبرنا ان الشاهد بتعنا معاه دلوقتى و اننا و الله لو رحنا القسم حتما سنٌدان !!!!! يعنى نٌضرب و ندان. و يقولنا لو عاوزين نجيبلهم بلطجية يضربوهم نعمل كده و لو مش عاجبك خلى القسم ينفعك.
وصلنا القسم 10:00 و دخلنا لضابط المباحث رجل محترم جداااا و احترمنا اكثر حينما عرف اننا مهندسين. و بعتنا لحد فى الجمعية نروحلوا تانى يوم و قالنا لو عايزين تعملوا محضر اعملكم !!!! على اساس ان حل المحضر ده الحل الغلط يعنى.قلنا له عاوزين نعمل محضر . قالنا اطلعوا على الضابط النبطشى شاب ملازم اول محترم قالنا انتم هتروحوا على نقطة مستشفى العامرية و قلولهم مؤمن باشا بيقولكم خلصوا الموضوع...
روحنا النقطة و بعدين كل ما بتنزل بالمستوى الاحترام بيقل و الروتين و البطىء بيزييييييييييييد طحن.
ساعة علشان نأخد تصريح نعمل بيه تقرير طبى. و فى النقطة الكابتن اللى كتب المحضر عارف الناس دى اصلا و غالبا مظبطينه ... لوول .. تأخير و روتين عادى من ناس كل مشكلتهم انت بتعمل كده و بتعطل شغلنا و انت سليم الحمد لله و متسرقش منك حاجة !!!!!!
عملنا المحضر و هنتابعه لحد ما نسيب البلد دى ... و هفضل اطالب بحقى انى اعيش و هفضل اصلح فيها لحد ما اسيبها ...
لقد كنت اتحدث مع اخى فى ال 5 دقائق التى قضينها فى البحر عن كل الاسباب الضعيفة التى نذكرها لنعيش و نكمل فى مصر و لكن حقاااا حقاااا هذه اسباب واهية ...
المسيحيون مضطهدون و الغالبية العظمى تنظر لهم على انهم كفار و ان قتلهم و مالهم حلال ... محدش يقولى دول مش مسلمين لا دول مسلمين ولو هم فاهمين الدين غلط ودول الاغلبية يبقى ده عيب الاقلية اللى فاهمه صح انها سايبهم كده ...
احنا اضربنا و اتشتمنا بغل علشان احنا نازلين البحر فى حالنا فى نهار رمضان ... كل سنة و انتم طيبين.


This site was last updated 08/20/11