Encyclopedia - أنسكلوبيديا 

  موسوعة تاريخ أقباط مصر - Coptic history

بقلم المؤرخ / عزت اندراوس

 القديس الاب اليشع المقاري الرياني

إذا كنت تريد أن تطلع على المزيد أو أن تعد بحثا اذهب إلى صفحة الفهرس ستجد تفاصيل كاملة لباقى الموضوعات

أنقر هنا على دليل صفحات الفهارس فى الموقع http://www.coptichistory.org/new_page_1994.htm

Home
Up
تطورات أزمة دير الأنبا مكاريوس

 

الاب اليشع المقاري الرياني
اب الرهبنة في منطقة وادي الريان ودير القديس مكاريوس
تم اعفاؤه مؤخرا من مهمته كأب للدير بعد نحو 20 عاما من تعمير الدير وبناء رهبنة هناك
الراهب اليشع مواليد 1937 اي عمره نحو 77 عاما وترهب منذ خمسين عاما في سنة 1963
عاش في منطقة الريان من 63 الي 69 وعاد بعدها لدير ابومقار

ثم اشتاق لمنطقة الريان ورجع هناك سنة 1995 وقام ببناء دير كبير ومغاير وقلالي واسس رهبنة هناك
تعرض لمتاعب كثيرة من الدولة والشرطة والسلفيين وبنعمة المسيح اجتاز كل ذلك
مؤخرا قررت الدولة خرق ارض الدير لعمل طريق سريع ... الرهبان رفضوا واعترضوا وقدموا بدائل
بعض الرهبان ارادوا مقابلة البابا تواضروس الثاني واحتك بهم السكرتير البابوي القمص انجيلوس ورفض ان يرفعوا قضيتهم للبابا
تم عقد جلسة عاجلة لشئون الاديرة وتم فيها اعفاء الاب اليشع من منصبه وشلح اثنان من الرهبان
وتم تشكيل لجنة من ثلاثة اساقفة لبحث امور الدير وفحص رهبانه
واكد البيان ان الكنيسة تشجع مشروعات الدولة للتنمية في اشارة لموافقة الكنيسة علي شق الطريق في الدير
تداول نُشطاء مواقع التواصل الاجتماعي أنباء عن محاولة محافظة الفيوم ووزارة البيئة المصريه الهجوم علي دير الانبا مكاريوس بوادي الريان
وجاءت الأخبار وتفاصيلها كما يلي

عرض أحد النشطاء علي صفحته قائلا
جاءتنى رساله من ابونا ابسخريون أحد رهبان الدير وأرسل لى صور للحدث... وأنا لا أعرف ما يحدث فى هذا الدير ..... ولن أعرض رسالته التى أرسلها.... مع الصور
وهو قادر على نشرها على هذا البوست
والخبر والصور انشرها لكم الآن
........
تصدى رهبان دير الانبا مكاريوس السكندرى بمحمية وادى الريان بالفيوم , تصدوا لبلدوزرات وزارة النقل ومحافظة الفيوم ووزارة البيئة , لمنعهم من هدم احد بوابات الدير الثلاثة , وأيضا منع هدم 300 متر من السور الحالى للدير. هذا وقد علمت مسيحيو مصر من مصدر رهبانى , أن الرهبان خرجوا بملابس خدمة القداس , ومستعدين لفداء الدير بارواحهم وبملابس الخدمة الفرايحى وقد قال المصدر الرهبان ان أحد البارزين فى قيادات الكنيسة قد اشار على أجهزة الدولة بالقيام بالهدم صباح الاحد حتى يكون رهبان الدير مشغولين بالقداس , الا ان أحساس روحى لدى احد الرهبان قد اشار له عن هذا المخطط , فأستعد له الرهبان بملابس فرايحى لفداء الدير .
هذا وحتى الان لم لم يتم الهدم ولكن المشكلة ان الرهبان , فقدوا الامل فى موقف البابا والكنيسة بعدما نقل لهم فى جتماع يوم 24 يناير الماضى القس بولس حليم تهديد صريحا على لسان البابا , أن الدولة لم تعد الدولة التى يعرفونها , وقال لهم نصا اذا اعترضتم الهدم وشق الطريق فستكون هناك ماسبيرو جديدة , وقال لهم لو البابا شنودة الثالث كان حيا ماكنش قدر يعمل لكم حاجة هذا وتناشد مسيحيو مصر رئيس الحكومة المهندس ابراهيم محلب التدخل لمنع ماسبيرو جديدة على حد تعبير متحدث اعلام البابا , وأن يتم مناقشة الطرق البديلة حفاظ على الدير ووجه مصر الحضارى بعد موقف الدولة المشرف والرائع من أستشهاد الاقباط فى ليبيا , ولاينبغى ان يتبع بكارثة فى دير الريان ؟
الحكومه ممكن تغير مسار طريق او كوبرى او تنشئ طريق وتعمل 100 كوبرى علشان خاطر عيون رجال الأعمال والرأسماليين وتهدم مشروع وتبنى غيره علشان خاطر المستثمرين ووقتها بتلاقى مليون حل وحل لكن الموضوع لما يخص الاقباط سبحان الله مش بتلاقى ولا حل مرحب مرحب بالدستور ومرحب مرحب بالتغيير آآآآآه يابلد مبتعرفيش الكنيسه والاقباط غير عند المصلحه وديما بتدى لحم كتافك للى بينهشوا فيكى ويدوسوا عليكى ويسرقوكى وينهبوكى وانتى راضيه ..... اما الغلابه والبسطاء وبتوع المحبه والسلام دول اللى مداسين فيكى ... حد يقولى هو الدستور عطانا الحق لبناء دور العباده ولا لهدمها ...... لتقديسها ولا لأهانتها ..... شى مخزى وعاااااااااااااار على جبين البلد لما تسيب حرب الارهاب ومشروع ومخطط تقسيمها اوتدور على هدم بوابة دير القديس الانبا مكاريوس الإسكندري للرهبان بصحراء وادي الريان بمحافظة الفيوم ولحد امتى هتفضلى كده الغالى فيكى رخيص ....
بالصورة رهبان دير الريان ينامون ويقفون امام بلدوزرات الحكومة .. والكنيسة باعتهم بعد تهديدهم بتكرار ماسبيرو.؟ ومسيحيو مصر تناشد عقلاء الدولة حل الازمة دون هدم
مسيحو مصر 2015/02/25 كتبه : ناردين ملاك
تنفرد مسيحيو مصر باول صور لرهبان دير الانبا مكاريوس السكندرى وهم يتصدون لهدم بوابة الدير وسور الدير بمساقة 350 متر .
والصورة توضح الاباء الرهبان يلقون بانفسهم امام بلدزورات الحكومة منعا لهدم اسوار الدير , والبعض وافقا بصدره , مستعدين للتضحية بارواحهم .
هذا وقد تركت الكنيسة رهبان الدير بعد أن هددتهم وتوعدتهم كما قال القس بولس حليم يوم 24 يناير فى لقاءؤه والقس انجيلوس اسحاق مع عشرة من رهبان الدير , حيث قال القس المذكور للرهبان حذارى ان تتصدو لهدم البوابة او سور الدير لانكم ستصبحون فى ماسبيروا جديدة والولى غير الدولة وقال القس انجيلوس اسحاق ماحرجوش الكنيسة وتمنعوا هدم سور الدير , وفعلا فهم سكرترية للبابا صاحب مقولة وطن بلا كنائس خيرا من كنائس بلا وطن , فهل ياترى مقولته امتدت للاديرة
أننا هنا نوجه رسالة من مسيحيو مصر الى العقلاء والحكماء فى الدولة , هناك حلول كثيرة غير الهدم , ولايجب ان يكون الهدم الحل الاول , وليس من العقل ان تحدث مشكلة مع دير قبطى ورهبانه فى هذا الوقت بهذه التداعيات الخطيرة , خصوصا بعد موقف الرئيس السيسى والدولة كلها من الثار لذبح الاقباط ال21 فى ليبيا , حتى لوباعت الكنيسة القضية وتركت الرهبان فى عرض الطريق ؟ فالرهبان والدير واجهة للدولة وليسوا خصوما يتم التعامل معهم بهذا الشكل؟
 صور من دير وادى الريان اللى بتثبت ان الحكومه عايزه تهد جوء من دير اثري قديم ..وبالصور اهو الرهبان نايمين قدام البلدوزر ..هما فين بقى اللى مكانوش مصدقينى الصبح ..
تقريبا فعلا مافيش فايدة
عمال المقاولين العرب يهتفون
اللة اكبر ... اللة اكبر
ورهبان دير القديس الانبا مكاريوس يتصدون بأجسادهم لمحاولة هدمه
وصلت جرافات وعربات المقاولين العرب الي دير القديس الانبا مكاريوس السكندرى بالفيوم
لشق الدير تنفيذا لمشروع الدولة لعمل طريق يربط بين الفيوم والواحات ، الامر الذى اعترض عليه رهبان الدير نظرا لأن الطريق سيهدم كنيسة اثرية تعود إلى القرن الرابع الميلادي وبعمق 2 متر تحت الأرض، وكذلك "مدفن" أثري للرهبان يرجع للقرن العاشر الميلادي
ومعبد فرعوني جنائزي، وسبع كنائس اخرى داخل الدير ، بالإضافة إلى ان الطريق سيدمر مزارع الدير وعيون المياه الجوفية
الامر الذى سيهدد حتى المأكل والمشرب للرهبان.
ومما اثار سخط وغضب الرهبان هو ان بعض العمال المكلفين بشق الطريق هتفوا "الله اكبر .. الله اكبر" اثناء وصولهم للمكان
مما دفع الرهبان بالوقوف امام الجرافات وأفترشوا امامها علي الطريق ، معلنين انهم سيتصدون لهدم الدير بأجسادهم.
وأكد أحد الرهبان ان المهندسين قدموا للمسئولين طرقا بديلة عديدة لتنفيذ نفس الطريق دون الإضرار بآثار الدير ولا مصالح الدولة ، مشيرا الي ان تجدد الأزمة يثير العديد من التساؤل.
كان قداسة البابا تواضروس قد شكل لجنة ،العام الماضى ، مكونة من الأنبا إبرام اسقف الفيوم والأنبا مكاريوس أسقف المنيا والأنبا إرميا الأسقف العام ورئيس المركز الثقافي القبطي الأرثوذكسي لمتابعة الازمة والتى انتهت حينها بقرار من وزارة الآثار يفيد بأن المنطقة محل النزاع هى منطقة آثرية ولا يجب المساس بها .
‫دير وادى الريان و المعامله بالمثل :
-----------------
في مصر و في الفيوم و في وادي الريان تحديدا ,
أصر القائمون علي العمل في هيئة الطرق و الكباري أن يخترق الطريق الدير
( دير الأنبا مكاريوس الكبير )
ليقتسمه إلي نصفين ...
مع العلم أن هذه المنطقة صحراء , يعني الإنحراف بالطريق لتفادي الدير أمر بسيط ومنطقى
------------------
و فى مصر ايضأ :
و عند انشاء شارع شبرا لم يتم ازالة جامع الخاذنداره
و تم الحفاظ على هذا الجامع و هو اثرى و يحق لنا الحافظ عليه
و تم قطع نصف شارع شبرا عند جامع الخاذندرا و هو قرار جيد
----------------
و فى مصر ايضأ :
و فى طريق الكورنيش بمطقة وراق الحضر
بعد وزارة الرى و منصع الكراسى
تم ايضأ قطع طريق الكورنيش للحافظ على مصنع الكارتيه
وتم تضييق الشارع حتى لايتم ازالة مصنع الكراتيه
------------------------------
انها امثله لتحويل طرق وشوارع للحفاظ على مبانى خاصه او عامه
-------------
لذا نرجو من المسئولين اخذ هذه الامثله فى الاعتبار
والمعامله بالمثل
وتحويل الطريق بعيدأ عن مبانى دير الانبا مكاريوس بوادى الريان
------------------------
د / جميل عبيد بباوى
**********
شكرا يامصر
سايبين كل الصحرا ومفيش مكان لشق الطريق الا من داخل الدير ! والعمال يكبرون والتكبير للاعداء هل اصبح الرهبان اعداء !!!!!!!!
وصلت جرافات وعربات المقاولين العرب الي دير القديس الانبا مكاريوس السكندرى بالفيوم ، لشق الدير تنفيذا لمشروع الدولة لعمل طريق يربط بين الفيوم والواحات ، الامر الذى اعترض عليه رهبان الدير نظرا لأن الطريق سيهدم كنيسة اثرية تعود إلى القرن الرابع الميلادي وبعمق 2 متر تحت الأرض، وكذلك "مدفن" أثري للرهبان يرجع للقرن العاشر الميلادي، ومعبد فرعوني جنائزي، وسبع كنائس اخرى داخل الدير ، بالإضافة إلى ان الطريق سيدمر مزارع الدير وعيون المياه الجوفية، الامر الذى سيهدد حتى المأكل والمشرب للرهبان.
ومما اثار سخط وغضب الرهبان هو ان بعض العمال المكلفين بشق الطريق هتفوا "الله اكبر .. الله اكبر" اثناء وصولهم للمكان، مما دفع الرهبان بالوقوف امام الجرافات وأفترشوا امامها علي الطريق ، معلنين انهم سيتصدون لهدم الدير بأجسادهم.
وأكد أحد الرهبان ان المهندسين قدموا للمسئولين طرقا بديلة عديدة لتنفيذ نفس الطريق دون الإضرار بآثار الدير ولا مصالح الدولة ، مشيرا الي ان تجدد الأزمة يثير العديد من التساؤل.
وفي نفس السياق ، طالب نادر سليمان ، مسئول حركة شباب كريستيان ، السيد رئيس الوزراء المهندس ابراهيم محلب بالتدخل لحل الازمة والرجوع لقرار وزارة الآثار الصادر نهاية العام الماضى والذى اعلنت فيه ان المنطقة محل النزاع هى منطقة آثرية ولا يمكن المساس بها .
وكان البابا تواضروس قد شكل لجنة ،العام الماضى ، مكونة من الأنبا إبرام اسقف الفيوم والأنبا مكاريوس أسقف المنيا والأنبا إرميا الأسقف العام ورئيس المركز الثقافي القبطي الأرثوذكسي لمتابعة الازمة والتى انتهت حينها بقرار من وزارة الآثار يفيد بأن المنطقة محل النزاع هى منطقة آثرية ولا يجب المساس بها .
ومع تجدد الأزمة ، مازال الوضع كما هو عليه ، وفي إنتظار تدخل المسئولين.
********
عااجل :البابا يعلن التحدى لرهبان الريان ويشكل لجنة نقلت تهديد منه بتجريد الرهبان والغاء الاعتراف به خلال 48 ساعة..أذا لم يوافقوا على الهدم.. والرهبان قاطعوها تماما .. وسيناريو دراماتيكى فى الافق
مسيحو مصر 2015/02/28 كتبه : نور جورج
نفى مصدر مقرب من اللجنة البابوية " االمقالة " والتى كانت مشرفة على دير الانبا مكاريوس السكندرى بالريان بالفيوم , نفى ان تكون قد اجتمعت ؟ لانها بالفعل أقيلت بشكل مهين , حيث انهم لم يعلموا بالاقالة الا من رهبان الدير وبعد تعيين القمص صربامون البراموسى مشرفا واب اعتراف , وقالت المصادر ان اللجنة المقالة كانت قد جمعت 117 توقيع من الرهبان البالغ عددهم 120 راهب , وكانوا موافقون على قرارات اللجنة وسير عملها , وكانت القصة فى طريقها للحل , وانهم فوجئوا بمواقف متعسفة وتركهم فى عرض الطريق دون ضمانات بعد هدم البوابة والسور , فكان موقف الرهبان لحماية أنفسهم والدير
ومن جهة قال مصدر بالبطريركية - ان اللجنة الجديدة شكلت فعلا منذ خروج الرهبان يوم الاحد لمنع هدم الدير وأعترضوا بارواحهم واجسادهم بلدزورات الحكومة , وضمت كل من الانبا رافائيل سكرتير المجمع المقدس والانبا دانيال المعادى , والانبا دانيال الانبا بولا , وعقدوا جلسات تشاورية قبل لقاء الرهبان
, وحينما ارادوا الاجتماع برهبان الدير ودعوهم لجلسة عاجلة " لحفظ ماء وجه البابا " امام الدولة بعد وقف الرهبان لقراراته , فأمتنع الرهبان جميعا عن الحضور , ورفضوا الحضور تماما وأرسلوا مندوبا عنهم راهب فقط , مما أعتبرته اللجنة " اهانة لها "
ولذلك أرسلت اللجنة معه قرارا أصعب من أن يتوقعه اى قبطى ؟ حيث قالت أنه تمت دراسة ومناقشة وتأكدت اللجنة أن هدم سور الدير الثالث والبوابة الثالثة واقتطاع الطريق للدير لاقامة
_ الواحات الفيوم لن يضر بوجود الدير أو بأياً من مبانيه ولن يتسبب فى هدم اى كنائس به او ردم ابار المياه كما قيل. واضاف بعد انتهاء المناقشة والدراسة تم عرض الموضوع على قداسة البابا فاصدر قداسته قرار امهال الرهبان فترة 48 ساعة ليسمحوا بانشاء الطريق وقد تم ابلاغ الاباء الرهبان بقرار قداسة البابا بشأن المهلة
هذا وتقول المصادر أنه فى حال عدم تنفيذ تهديدات البابا سيتم الاتى
أولا : تجريد كل الرهبان المعترضيين حتى لو كانوا جميعا
ثانيا ك تجريد طالبى الرهبنة المعارضيين
ثالثا: عدم الاعتراف بالدير كنسيا بشكل نهائى .
هذا وتنتهى المهلة مساء الاحد بعدها سيتم البدء فى اجراءات التجريد وعدم الاعتراف بالدير , أى " رفع الغطاء الكنسى عنه " وهناك تسريبات بان معدات الهدم ستذهب غدا للدير للشروع فى عملها حسب تعليمات البابا ولجنته , واذا رفض الرهبان ستكون قرارات مصيرية قاسية
بالصور: حوار مع راهب من رهبان دير الأنبا مكاريوس يكشف حقيقة الأمور كاملة .
الأهرام الكندى 14 مارس، 2015 أخر الاخبار,
الصورة الجانبية وثسقة من وزارة الآثار بأن الدير أثرى بتاريخ 28/2/2015م
قام رامى كامل ومعه كلا من مينا نادى و وائل كمال احد النشطاء الأقباط بأخذ قرار الذهاب الى دير الأنبا مكاريوس الريانى من اجل كشف حقيقة ما حدث ويحدث داخل الدير فكان هذا الحوار .. س & ج مع راهب عجوز، واليكم تفاصيل الحوار
تخترق سيارة صديقى دروب القاهرة لتصل الى ميدان الرماية فى تمام السابعة صباحا فنفطر على عربة الفول و نتبادل الحديث مع البائع وسائقى الميكروباصات ثم نعود للسيارة ونرتكن الى طريق الفيوم ونقطع المسافة مستقيمة حتى نصل ابشواى ومنها نتخذ طريق يوسف الصديق حتى نصل الى بوابة محمية وادى الريان
يقف شاب على بوابة المحمية
حمدلله على السلامة  - الله يسلمك - زيارة للمحمية - أكيد - 11 جنيه  - ليه ؟ - رسوم 5 جنيه العربية و واتنين جنيه لكل فرد “كنا 3 افراد”
بعد الدفع تنطلق السبارة بين الوديان وعيون ماء كبيرة جدا ومناظر صحراوية خلابة اقل ما يقال عنها انها غاية الروعة و مشكلة الطريق ان الكثبان الرملية احيانا تقطع الطريق وغالبا ما تجد “لودر” المحمية يفتح الطريق للسيارات ونصيحة للسائق تخطى الرمال بسرعة حتى لا تغرز سيارتك
بعد مسافة تصطدم بان هناك قرية كاملة فى قلب المحمية تسمى قرية الولاء … اتحدث هنا عن قرية مثل باقى قرى الارياف وعلمت ان هناك ايضا قرية تسمى قرية سيدنا الخضر
بعد بضعة عشرات من الكيلومترات ظهر سور الدير “محور الازمة” وبعد قليل كنا امام البوابة وطلبنا مقابلة احد الاباء
كان الصديقان متعاطفان جدا مع رهبان دير وادى الريان اما انا فكان بداخلى اسئلة كثيرة متزاحمة وبمجرد ان مررنا من بوابة الدير وسط هولاء الرهبان البسطاء وعلى هذا الطريق الغير ممهد قابلنا هذا الاب الكبير فى السن البسيط فى الملبس صغير الجسم الزمن رسم على وجهه قسمات كثيرة وفيما يبدو انه يخجل بعض الشئ
دخلنا الى غرفة صغيرة لاستقبالنا و احضروا امامنا الماء و بالطبع ودعنا شبكة الهاتف منذ امد ليس بقليل وقبل اى شئ بادرت الرجل بأسالتى
– ازاى يا ابونا تعتدوا على محمية طبيعية ؟
– مين قال اننا بنعتدى على المحمية ؟ احنا هنا مقيمين قبل ما يتم اعلان المكان محمية طبيعية … اول مرة جينا هنا كان فى مشكلة بين ابونا متى المسكين و قداسة البابا كيرلس وخرج ابونا متى من الدير سنة 1960 مع بعض الرهبان ومشيوا مسافة كبيرة جدا جوه البرية لحد ما قابلوا راجل عرباوى اسمه عادل الاعور دلهم على عين المياه و مغارة قالهم ان عجائز العرب كانوا بيحكوا ان دى كنيسة وبالفعل دخل ابونا متى المغارة لقاها كلها رمل وفضل هو والاباء ينضفوها بايديهم ايام طويلة لحد ما ظهر المذبح و كتابة على الحوائط باللغة القبطى البحيرى و اكتشفنا ان الكنيسة دى بناها القس الراهب مكاريوس السكندرى وكانت ضمن اربعة مناطق خدم فيهم مكاريوس السكندرى و عمرنا المكان من سنة 1960 لحد سنة 1969 وتم تصفية الخلاف مع البابا كيرلس و ابونا متى رجع ابو مقار الكبير
بعد سنين طويلة ابونا اليشع المقارى كلم ابونا متى وقاله نرجع المكان اللى فى وادى الريان وبالفعل سنة 1993 رجعنا للمكان هنا وكنا عدد قليل جدا ولقينا العربان حرقوا المغارة وجزء منها متهدم وسكنها العقارب والتعابين السامة وضوارى الجبل لكن نضفناها تانى و كتير كان العربان بيعملوا معانا مشاكل ويجوا يعتدوا على بالضرب والاهانات
سنة 1998 تم اعلان وادى الريان و وادى حيتان محميتين طبيعيتين ولقينا موظفيين البيئة كمان بينازعونا فى المكان
– ده طبيعى لانكم واضعين يدكم على املاك الدولة والاملاك دى اصبحت محمية طبيعية … ولا ايه ؟
كلامك شكله صح لكن جوهره غلط لان مثلا العربان حاطين ايدهم على اراضى شاسعة فى المحمية وفى قرى كاملة جوه المحمية و العرب بيعتدوا بصورة دائمة على كافة الاملاك الموجودة فى المحمية وعامة موظفيين البيئة طلبوا نجيب تصريح بقاء فى المكان من وزيرة البيئة وبالفعل جبنا التصريح
– يعنى وافقوا على بقائكم فى المكان ؟
– اه وافقوا
– طيب ايه المشكلة ؟
– المشكلة اننا كنا بنفحت قلالى فى الجبل وده شئ صعب جدا فطلبنا من موظفيين البيئة بناء بعض القلالى قالوا لا افحتوا الجبل حتى سموا الدير فى الاوراق الرسمية الدير المنحوت او الدير المحفور ومع دخول بلوك البناء للدير كان العربان و موظفيين البيئة بيعتدوا علينا و وصل الامر لعشرات المحاضر من البيئة و مرات تم خطف الاخوة او العمال و ندفع للعربان فدية ومرة خطفوا العربية واتبهدلنا كتير عشان بناء الدير واعادة اعمار دير يعتبر اقدم دير فى مصر ان لم يكن فى العالم
يرضيك تشوف تراث اجدادك و تعمل مش شايفه او تغمض عينك عشان تسيبه يموت فى هدوء ومحدش يسأل فيه ؟ احنا بنعمر الدير و بنبنيه
– مقاطعا … بدون دخول فى المشكلة انا بدور على رد لاسألتى انتوا ازاى تدخلوا بلوك ابيض محمية طبيعية وتبنوا به؟
– حضرتك متحامل علينا جدا ومشحون بكلام كتير سمعته لان فى ناس بتعرف توصلكم كلامهم لكن محدش سمع مننا ولا عايز يسمع … يا استاذ مبنى البيئة اتبنى بالبلوك الابيض و قرية الولاء و قرية الخضر و المبانى اللى حوالين العيون مش بس كرفانات زي ما بيقولوا لكن فى منها كتير مبنى بالبلوك لكن التبرير اللى بيردده الكل ان معكش تصريح , ده على اساس ان كنيسة سمالوط مكنش فيها تصريح اللى مش عارفين يبنوها وكل ورقها كامل من سنين .
– متخلطش الورق يا ابونا … لو تغاضينا عن مسألة البلوك انت ازاى تبنى سور حوالين الارض ؟ قولى ان ده مش اعتداء على املاك الدولة ؟
– نظر لى نظرة مدقق وقال … لو انت كنت هنا ايام ثورة 25 يناير كنت هتقدر ليه عملنا كده … المساجين لما هربوا من السجون يا استاذ دخلوا المحمية و لان المنطقة بتاعت الدير اثرية وفيها معبد فرعونى صغير ومعبد رومانى فالمساجين وبعض العربان كانوا بينقبوا عن الاثار و ده عرض حياة الرهبان للخطر لان اغراب بقوا بيدخلوا وفى فكرهم الشرير ان الرهبان دول عندهم اثار او يعرفوا طريق الاثار و الطامعين فى المال ممكن يقتلوا اى حد خاصة اننا فى صحراء وانفلات امنى فقررنا نحمى المنطقة لاننا عارفين انها اثرية و بنينا السور ولما جه قيادة من الجيش لهدم الصور وضحناله كل شئ وكان شخص محترم وقدر اللى عملناه وادى الدير ورهبانه حافظوا لمصر والكنيسة على اهم اثار
– عمال تتكلم على اثار فى المنطقة واثرية الدير هل عندك ما يثبت ان المكان اثرى ؟
– بغض النظر عن بيان الكنيسة الرسمى اللى اعترف ان الدير اثرى خلينا نشوف اللجنة المتخصصة اللى كان رئيسها الدكتور رجب محمد عبد السلام مدير عام الاثار فى مصر الوسطى ومعه تسعة من كبار المتخصصين و اللجنة دى رصدت 9 نقاط اثرية و بالمناسبة اوصت بعدم اقامة طرق او ترع او اى شئ من شأنه اختراق الدير ومحيطه و اللجنة كانت بتضم مسئول من البيئة واخر من القوات المسلحة وتم عمل خريطة كاملة للمكان
– عايز تفهمنى ان الاثار معاكم اومال الجيش والداخلية جم مع العمال لهدم السور واختراق الدير ليه ؟
– نظر بابتسامة خفيفة تدل على التمكن من منطقية ما يقول … شوف يا استاذ فى خطاء فى الجهاز الادارى مينفعش انا كدير اتحمل نتيجته ولما السادة جم هنا و نمنا قدام البلدوزر و قدرنا نوقف القرار بعد الكل ما اخلى ضهرنا وضحنا لسيادة المقدم الامر وخرجناله تقرير الاثار وبناء عليه هو كتب تقرير تانى قال فيه انه ظهر ان المنطقة اثرية و ان لجنة ايطالية ولجنة من الجامعة الامريكية ولجنة اخرى فرنسية ستعمل على الموقع و يتم ايقاف كافة الاعمال لحين انتهاء وزارة الاثار لعملها .. هو عرف اللجان لما كلم المسئولين
– انت عارف ان الطريق ده لتنمية مصر كلها و فى ضرورة لانه يتشق لتنمية منطقة الواحات ؟
– ومين فهم حضرتك اننا معترضين لكن احنا خايفين على الدير و اثريته و اقترحنا على السادة المسئولين مكانين اخرين المكان الول يوفر 33كم من الطريق ويتعمل بسهولة و المكان التانى يوفر 51كم ويتعمل برضو بسهولة لانهم بعيد عن الجبل خاصة ان عندنا صخرة هنا لازم يفجرها عشان يقدر يخترق الجبل ويمشى الطريق لكن الاقتراحين التانيين دول طريق بتمر فى سهول و هتوفر ماليا كتير جدا .
قولى … انتوا رهبان ؟
– حضرتك شايف ايه ؟
– فى كلام بيشكك فى انكم رهبان ؟
– مبتسم فى هدوء …. اللى رسمنى هو نفس اللى رسم الانبا ابيفانوس اسقف دير ابو مقار
– ممكن توضح ؟
– يعنى ابونا متى المسكن وهو راهب رسم الشخص اللى بقى بقى بعد كده الانبا ابيفانوس ثم الكنيسة ختمتلنا على البطايق الشخصية اننا رهبان و رخصة السيارات كلها باسم دير وادى الريان و اوراق الحكومة اللى معانا والرسمية باسم الدير ورهبان الدير حتى قرارات البابا خارجة باسم فلان او فلان الريانى نسبة للدير …. فلو انا مش راهب ابقى مزور ولو انا مش راهب الكنيسة ازاى ختمتلى او ذكرت اسمى بالريانى ومعلومة احنا بنرهبن الناس زي ما اترهبنا
طب فى حد من قيادات الكنيسة جالكم ؟
– اه طبعا … انبا ابرام اسقف الفيوم جه ورسم رهبان شمامسة و انبا مكاريوس جه وقبلهم كنا تحت رعاية المتنيح انبا ميخائيل اسقف اسيوط
– بس انت عارف ان ابونا متى المسكين له مشاكل مع الكنيسة ؟
– ما هو ده مربط الفرس
– ممكن توضحلى ؟
– مش مهم تفهم دى بس الكل فاهم كويس
حد فيكم فاهم حاجة
– دير اثرى باعتراف الدولة
– وزارة النقل والقوات المسلحة ادت مساحة للاثار لرفع مساحى للمناطق الاثرية
– الدولة متفهمة خوف الرهبان على اثرية المكان و بتدرس الطرق البديلة
– معاهم رقم قومى بيقول انهم رهبان وجالهم اساقفة رسموا منهم شمامسة
-ليه بدل ما نراعى الدير ولو الرهبان عاملين مشاكل مش بنحتويها ؟ ليه الخلاف بيوسع لمجرد انهم من ابناء الاب فلان او الاب علان ؟
– رهبان حافظوا على اثرية مكان لو تم تعميره هيعتبر من اهم الاديرة فى العالم و محطة اثرية هامة فى مصر كلها .
كونوا انتم صوتهم … وضحوا كل الامور
نريد ان نساند مطالب الرهبان بان تختار الدولة طريق جديد بعيد عن الدير وان تهتم الدولة باثرية المكان كأهم كشف اثرى قبطى
خليه محبوس !
ناس تطالب باصدار عفو عن ابونا بولس الرياني ...
من شهور والمطالبات لم تتوقف ..
ولا احد يسمع !
خليه محبوس
ليكون شاهدا علي الظلم والظالمين
خليه محبوس ليكون تاريخه نقطة سوداء في صحائفكم ..ونقطة من نور في تاريخ كنيستنا
خليه محبوس ليكون اكليله كاملا
خليه محبوس ليحفر بسنوات حبسه تاريخا مجيدا لديره المرفوض من الرئاسات والكراسي
خليه محبوس سبق وصلبوا سيده ...
خليه محبوس وطلعوا باراباس
خليه محبوس ..
لو عرفتوا تحبسوا كلمة حق
شعاع شمس ..
نقطة مياه ..
ريحة بخور ...
صلاة من القلب
لو عرفتوا تحبسوا دول ...تبقوا حبستوا ابونا بولس
هو حر وانتم السجناء
#عضمةزرقا
ياسر

 

 

 

 

 

 

This site was last updated 03/16/17